David Vidal
Professor titular del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura, ha treballat com a periodista al diari Avui i a Ràdio Barcelona, i ha estat coordinador de la titulació de Periodisme, vicedegà d’Ordenació Acadèmica. L’àmbit de recerca on s’ha especialitzat a partir de la seva tesi doctoral, Alteritat i presència (2002), sobre l’entrevista periodística, és l’estudi dels gèneres i de l’escriptura periodística des de la perspectiva de la hibridació narrativa amb els gèneres de la ficció i de la no-ficció literària, així com també la reflexió epistemològica aplicada a la teoria del periodisme. El 2003 va guanyar el XV premi a la Investigació en comunicació de masses del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) amb l’assaig El malson de Chandos, i el 2006 el premi Lleida de Narrativa pel reportatge novel·lat La fulla a punt de caure. El 2009 va ser designat pel rectorat de la UAB comissari de l’exposició sobre l’Any de la Comunicació de la UAB, Factor Comunicació, l’Afinitat elemental (2010) i ha estat director de l’Àmbit Comunicació de l’Arts Santa Mònica (Departament de Cultura de la Generalitat). És investigador adscrit a l’Institut de la Comunicació de la UAB (InCom). Des del 2010, forma part dels comitès de selecció del programa de beques de l’Obra Social de la Caixa per a estudis de tercer cicle a Espanya i a l’estranger.
Gemma Casamajó
Periodista i poeta, Gemma Casamajó és professora del Departament de Comunicació, Cultura i Humanitats de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB des de 1998 i codirectora del màster en Comunicació, Periodisme i Humanitats. És també professora de poesia de l’Escola d’Escriptura de Barcelona i de l’Escola d’Escriptura de Lleida. Ha estat membre del consell de redacció de la revista Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura i col·laboradora als diaris Avui i El Punt i a Time Out Barcelona.És sòcia de treball de la cooperativa l’Apòstrof, on es dedica a l’escriptura de textos periodístics i literaris i és responsable de l’edició de publicacions. És autora dels llibres de poesia Bloc de notes (Premi Les Talúries) i Terra campa (Premi de Poesia Jordi Pàmias).
Albert Chillón
Fundador del Màster en Periodisme Literari, Comunicació i Humanitats, Albert Chillón és escriptor i assagista. Professor de Teoria de la Comunicació a la UAB, i un reconegut estudiós de les relacions entre literatura, periodisme i comunicació. Ha escrit la novel·la El horizonte ayer (2009) i la monografia Literatura y periodismo. Una tradición de relaciones promiscuas (1999), entre altres llibres i articles. També és autor de La condición ambigua. Diálogos con Lluís Duch (2011) i coautor, amb el mateix Duch, d’Un ser de mediaciones. Fa uns anys va dirigir la revista acadèmica Anàlisi. Quaderns de comunicació i cultura. És, a més, col·laborador habitual diversos mitjans de comunicació.
Samantha da Silva Diefenthaeler
Investigadora especialitzada en la representació de les dones en la història del cinema. Doctora en Comunicació per la Universitat Pompeu Fabra, la seva tesi va ser finançada pel sistema universitari de Catalunya (FI SDUR). Ha exercit com a investigadora visitant a la Universitat Lusofona de Porto (Portugal) i actualment exerceix un paper actiu en el grup de recerca CINEMA, contribuint al projecte “Producció de noves subjectivitats en els personatges femenins i les actrius (1975-1992)”. Col·laboradora en la publicació El desig femení al cinema Español (1939-1975): Arquetips i actrius (Càtedra), la seva presència acadèmica es reflecteix a més en la publicació de diversos articles de recerca en revistes especialitzades.
Catalina Gayà
Doctora en Comunicació i professora associada del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Des de ja fa gairebé dues dècades, combina la reflexió a l’entorn del periodisme a diferents universitats i la pràctica professional. Ha treballat a la revista Cambio Mèxic, dirigida per Gabriel García Márquez , i ha passat els últims 20 anys voltant i buscant pel món històries invisibilitzades, però que ens expliquen com vivim. A Barcelona, ha treballat per El Periódico de Catalunya i a la revista Barcelona Metrópolis. Escriu per a Gatopardo, Esquire Mèxic, Rolling Stones, Chilango, Día Siete. És membre del col·lectiu d’acció periodística SomAtents i de Cuadernos doble raya. Col·labora amb Cinètica produccions i dirigeix, Dones, la vida amb perspectiva de Gènere, d’IB3 Ràdio. El 2017 publica El mar es tu espejo a l’ediorial Libros del K.O.
Albert Lladó
Albert Lladó (Barcelona, 1980) és editor de la Revista de Letras i escriu a La Vanguardia.
És autor, entre altres títols, de les novel·les Malpaís i La travesía de las anguilas (Galaxia Gutenberg, 2022 i 2020), de l’assaig La mirada lúcida (Anagrama, 2019) i de l’obra de teatre La mancha (Teatre Nacional de Catalunya, 2015).
Actualment, és professor d’Escriptura Creativa a l’Escola d’Escriptura del Ateneu Barcelonès, d’Estudios Culturals i Crítics a l’Escola Massana, i coordina, juntament amb Marina Garcés, l’Escola de Pensament del Teatre Lliure.
Ulises Márquez
Doctor en Ciències Polítiques i Sociologia (amb menció honorífica) per la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic amb la tesi: L’estudi de la vida quotidiana a través de tres perspectives teòriques: de el materialisme històric de Henri Lefebvre i Agnes Heller a l’antropologia simbòlica de Lluís Duch. Investigador postdoctoral a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona UNAM, ha publicat diferents articles d’investigació en revistes especialitzades de ciències socials. Les seves línies d’investigació exploren les relacions entre la fenomenologia i l’hermenèutica de la vida quotidiana, els vincles entre novel·la, antropologia i sociologia a l’estudi de la ciutat, l’antropologia simbòlica i les pràctiques culturals en l’espai urbà.
Miqui Otero
Periodista i novel·lista. Ha escrit a El Mundo i al suplement Cultura/s (La Vanguardia), entre altres publicacions especialitzades. També ha estat redactor en cap de la secció de Cultura d’ADN. És responsable del Festival Primera Persona al CCCB. Ha participat en diversos llibres col·lectius (Una risa nueva, Nausicäa, 2010; CT o la Cultura de la Transición, Booket/Mondadori, 2012) i en guions televisius. És autor de la novel·la Hilo Musical (Alpha Decay, 2010), La cápsula del tiempo (Blackie Books, 2012) i Rayos (Blackie Books, 2016).
Esteve Plantada
Esteve Plantada (Granollers, Vallès Oriental, 1979) és periodista, poeta i editor de poesia. Actualment és articulista i redactor de la revista El Temps, on coordina el portal especialitzat El Temps de les Arts. Ha publicat set llibres de poesia, entre els quals A l’ombra dels violins (Premi Amadeu Oller per a poetes inèdits 1997), Fosca límit (Millor poemari del 2015 segons els lectors de Llegir en cas d’incendi) i Big Bang Llàtzer (premi de Poesia Mediterrània Pare Colom 2016). Ha treballat com a articulista i crític a diferents mitjans i revistes com El Punt Avui, Barcelona Metròpolis, Caràcters, Poetari, El 9 Nou o The Barcelona Review, de la qual en va ser codirector. També ha estat cap de cultura de Nació Digital i és professor de l’Escola d’Escriptura de Barcelona.
Fernando Pérez-Borbujo
Professor titular de Filosofia del Departament d’Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra i doctor en Humanitats (2000) i en Ciències Polítiques i de l’Administració (2009) en aquesta universitat. Ha ampliat estudis a les universitats de Tubinga, Munic i Berlín. La seva recerca s’ha centrat en la filosofia alemanya del segle xix i l’espanyola del segle xx, així com en les relacions culturals i filosòfiques hispanogermàniques. El seu altre àmbit d’interès són les relacions entre ètica, religió i política en el pensament contemporani. És autor de Tres miradas sobre el Quijote: Unamuno, Ortega, Zambrano (2010), Veredas del espíritu. De Hume a Freud (2007), La otra orilla de la belleza. En torno al pensamiento de E. Trías (2005) i Schelling. El sistema de la libertad (2004), i ha traduït, en col·laboració, l’obra de Schelling Del yo como principio de la filosofía o sobre lo incondicionado en el saber humano (2003). En l’actualitat, és membre de l’Institut Universitari de Cultura (UIC) i secretari de la Facultat d’Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra. És professor al màster d’Estudis Comparatius de Literatura, Art i Pensament (MECLAP), així com en el Programa d’Estudis Hispànics i Europeus (PEHE) de la Universitat Pompeu Fabra.
Eileen Truax
Eileen Truax és llicenciada en Comunicació Social per la Universitat Autònoma Metropolitana (UAM, Mèxic), on també va cursar el màster en Comunicació i Política (Medalla al Mèrit Universitari). Va iniciar la seva carrera periodística a la Ciutat de Mèxic, i el 2004 es va mudar a Los Ángeles, on es va especialitzar en la cobertura de migració i política. El seu treball s’ha publicat en mitjans dels Estats Units, Amèrica Llatina i Espanya, com The Washington Post, Vice, El Universal, El Faro, Gatopardo i 5W, entre d’altres. Ha cobert quatre eleccions presidencials als Estats Units i ha publicat tres llibres: Dreamers, la lucha de una generación por su sueño americano (Océano, 2013; Beacon Press, 2015); Mexicanos al grito de Trump. Historias de triunfo y resistencia en Estados Unidos (Planeta, 2017; Beacon Press, 2018); y El muro que ya existe. Las puertas cerradas de Estados Unidos (Verso, 2018; HarperCollins, 2019). Els seus textos han estat inclosos en sis llibres col·lectius i és coautora de la novel·la Fecha de Caducidad (Alfaguara, 2015). Eileen és directora de continguts de el Congrés Internacional de Periodisme de Migracions (Mèrida, Espanya), i ha impartit tallers i conferències sobre el tema en més de 20 universitats de Mèxic, Estats Units i Espanya. És fellow de el programa Knight-Wallace for Journalists de la Universitat de Michigan (2019-20). Actualment cursa el programa de Doctorat en Mitjans, Comunicació i Cultura de la UAB, amb una investigació sobre la representació mediàtica de joves immigrants a Espanya.