© 2024 | UAB

Actualidad Participa en una residència sobre periodisme literari

Aquesta tardor organitzem, al costat de Somatents, una residència de Periodisme Literari amb professionals i estudiosos de tot el món, a la Faber, la Residència d’Arts, Ciències i Humanitats de Catalunya, un espai interdisciplinari per a creadors i estudiosos per escriure i reflexionar. Serà a Olot entre el 10 de setembre al 7 d’octubre de 2018, després de la èxit i de la gran experiència de la primera edició celebrada l’any passat.

Si tens ganes de participar, pots sol·licitar una beca. L’estada està oberta a qualsevol periodista, estudiant o professor que desitgi intercanviar coneixements sobre el periodisme, els seus límits, la seva actualitat, el seu futur i que tingui interès a participar en les activitats organitzades. Així mateix poden optar a les beques, persones que estiguin escrivint periodisme narratiu i alhora professionals que des d’altres àmbits tinguin un projecte relacionat amb l’objecte de la residència: professors, científics, sociòlegs, antropòlegs, filòsofs, economistes, entre d’altres.

El termini per presentar candidatures per a les beques està obert i acaba el dia 28 de maig de 2018. Per fer-ho has d’omplir el formulari i adjuntar una carta de presentació, un currículum i un resum del projecte que vols desenvolupar a la residència. Si t’atorguen la beca, Faber es fa càrrec de les despeses d’allotjament i del règim de mitja pensió.

Els residents compartiran estada i reflexions amb els periodistes de Somatents i amb l’equip del Màster de Periodisme Literari i Humanitats de la Universitat Autònoma de Barcelona. Reflexions sobre el paper del periodisme en la construcció d’una democràcia avançada en un moment com l’actual. El debat de com hem de fer periodisme de qualitat en unes noves formes, condicions de producció i distribució i consum topa amb la crisi de la credibilitat del periodisme, i el debat sobre la veritat i la postveritat. Pot ser el periodisme literari una eina de treball eficaç en aquest context polític, cultural i industrial advers?

Aquests seran els temes principals que es tractaran durant l’estada, amb d’altres com l’auge de les noves narratives –el periodisme gràfic, el webdoc, el newsgaming o el periodisme de dades. Tot plegat en el marc del que s’anomena, en l’àmbit llatinoamericà, periodisme narratiu, i que en la tradició acadèmica catalana i espanyola ha rebut el nom de periodisme literari, una etiqueta més àmplia i inclusiva. Sigui anomenat narratiu o literari, o New Journalism en la tradició anglosaxona, aquest tipus de periodisme va més enllà del convencional storytelling, des dels muckrakers nord-americans fins a l’actualitat.